Camping og arbejde 22.10. - 04.11.

(Gammelbro Camping Årøsund - CampWest Oksbøl -

Virum/Nordsjælland)

Det med at eje en campingvogn har en masse fordele. Én af dem er uden tvivl at man jo altid har en gratis overnatningsmulighed eller i det mindste, et billigt og komfortabelt sted at bo i hjemlige omgivelser.

Denne enestående mulighed benyttede Dorthe og mig os af i næsten 14 dage på forskellige lokaliteter over hele landet. Både hende og mig skulle arbejdsmæassigt forlade øen og tilbringe et par dage i fremmede omgivelser. Hvor trygt og skønnt er det så at kan tage vores andet hjem "Børsten" med på turen istedet for at overnatte på hotel, vandrehjem eller vennemuligheder under et tag.

Dorthe skulle først til et studiepraktik til Haderslev i tre dage og bagefter kørte vi begge to til Ringkøbing i weekenden og så blev det en hel uge til Sjælland for mig. For ikke at bruge en dyr færgebillet til Fanø for kun en enkelt mellemovernatning derhjem slåede vi vores "basislejr" op i Oksbøl på CampWest for at komme til Ringkøbing og Fanø og overstå stormen den 30.10. i trygge omgivelser.

Men hele rejsen begynder hos Michael´s Caravanservice, hvor jeg jo havde "Børsten" efterladt på vej tilbage fra min udflugt til Silkeborg for en uge siden hvor jeg besøgte min god ven Rainer.

Tirsdag tidlig på eftermiddagen kører vi med begge vores biler mod Vejen for at hente campingvognen hos Michael. Han forklarer at alt er i bedste orden med vores 12 V anlæg og vi kører så mere rolig efter flere timer med snak og nye idér videre til Gammelbro Camping i Årøsund, hvor jeg hjælper Dorthe med at køre Børsten på plads og gøre klar idet Dorthe døjer med en dårlig skulder. Vi ankommer i skumringen men finder en dejlig plads direkte ved stranden. Der er findes ikke ret mange andre campister i denne årstid.  Vi finder kun én campingvogn mere, som egentlig har snuppet Dorthes plads - men der er jo plads nok...

Manden kommer straks ud ved vores ankomst og tilbyder sin hjælp med opstillingen af Børsten. Jeg fortæller ham at jeg smutter igen om ganske kort tiod og at han bare skal have et øje på Dorthe fordi den stakkels er jo alene de næste par dage ;-)

Det bliver til nogle dejlige, stille dage for Dorthe og hvor hun hygger sig alene uden mand og dyr ;-). Det har hun ikke prøvet i mange år!

Dorthes dejlige plads direkte ved stranden. Hvad kan man ønske sig mere når man har sit eget hus og bil med?

gammelbro camping, nomadecamper

Børsten set fra stranden...

Den første aften alene. Så skal der hygges med rødvin mens lektier laves...

Efter hun kommer hjem fra selve studiepraktik i Haderslev nyder Dorthe campingpladsens omgivelserne. Lige nede ved stranden kigger man på over til Årø...

Den anden retning hvor man kan gå et godt stykke med stranden...

gammelbro camping, nomadecamper

og gå bagefter op af trapperne her ...

for at komme på campingpladsen igen. Den er kæmpestor.

Ja, der findes jo to slags campister ... os nomadecampere og fastliggere. Men alt efter smag og behag ;-)

Dagene er efterhånden korte her sidst i oktober. Men der er nu et flot lys ved vandet...

Udsigt fra Dorthes plads ...

gammelbro camping, nomadecamper

Det er nu meget hyggeligt med stearinlys og havudsigt

Nu kan det snart ikke blive mere hyggeligt. Ser ikke ud til at Dorthe savner sin mand ;-)...

Efter fire dage er Dorthe færdig i Haderslev, pakker sammen og kører vest over igen. Vi har aftalt at hun prøver selv at spænde for og køre til Oksbøl hvor vi skal mødes. Det går godt med skulderen og Saab´en skal for alvor komme i gnag med at trække Børsten til Oksbøl. Dorthe kører meget tidlig om morgenen og tager dette flotte billede...

Vi skal mødes fredag eftermiddag i Oksbøl. Jeg sejler efter fyraften over med færgen og tager Vestkystvejen til CampingWest. Dorthe har allerede spændt fra og vi kører med hundene til hundeskoven i Oksbøl. Det er planen at vi her på lørdag og søndag skal køre til Dorthe´s veninde Lotte i Ringkøbing for at jeg kan male nogle trælofter for hende. Men den truende storm på mandag gør at vi laver om på planerne. Jeg tager igen over til Fanø på lørdag og afslutter et arbejdsprojekt og så kører vi til Ringkøbing på søndag og mandag. Vi får at vide at det bliver en realitet med stormen på mandag over middag og derfor tager Dorthe mandag morgen hjem til Fanø for at gøre vores hjem klar til den forventede storm.

Jeg kører alene til Ringkøbing og maler lofterne færdig. Over middag ringer Dorthe fra anø og fortæller at stormen har godt fat på Fanø mens det slet ikke er så slemt her op ved Ringkøbing. Mens jeg pakker sammen om eftermiddagen hører jeg i radioen at færge sejladsen imellem Esbjerg og Fanø er indstillet imellem kl. 14.00 og kl. 18.30. Men jeg kører alligevel sydpå, for så må jeg jo vente ved færgen og se hvor galt det er, tænker jeg. Jeg er nysgærrig og samtidig forsiktig og derfor kører jeg over Hvide Sande istedet for in i landet. Der bliver snakket om væltede træer, valgplakater der flyver igennem luften, så må det være mere ufarligt at køre over det "nøjene" Holmsland Klit" langs med kysten. Lige pludselig på højde med Hvide Sande bliver det hel dramatisk. Mennesker der opholder sig udendørs kommer i fare. Heldigvis bliver en ældre dame "reddet" af en bilist. Hun klamrer sig på en lygtepæle og kan hverken kom frem eller tilbage. Jeg tører simpelthen ikke at forlade bilen for at tage billeder.Det er for farligt og jeg kører videre sydpå. På vej mod Varde inde i landet passerer jeg væltede flagstænger som i Nymindegab, hvor jeg tanker. Eller der ligger skraldespande omkring og masser af knækkede grene i vejkantene. Ved Varde går en kø i opløsning after at vejen atter er frigivet pga en hel del væltede træer. Jeg kommer helskindet til Esbjerg hvor dele af gennemfartsvejene er fuld spærret. Nede ved havnen har vandet trukket sig tilbage og jeg kan køre helt frem til parkeringspladserne ved færgen.

Nu ser jeg grunden for at færgen ikke kan sejle. Et fragtskib er drevet fra kajen og ligger på tværs for indsejlingen til færgehavnen.

Jeg parkerer bilen på Esbjerg siden og sejler over til Fanø hvor Dorthe henter mig ved færgen. Efter en overnatning derhjem tager jeg igen afsted for at hente campingvognen i Oksbøl og så køre videre til Sjælland. Jeg er meget spændt på hvordan vores Børsten har det. Er der sket noget i stormen. Vi ser...

Der har regnet en hel del. Pladsen er meget våd og enkelte fortelte er brudt sammen. Men ellers ser det godt ud...

Jeg spænder meget lettet for og kører frem til receptionen hvor som aftalt til et vagt nummer. Ejerne er allerede taget på en nok velfortjent ferie og pladsen er ved at lukke ned. Svigerfaren kommer og afregner 4 dage ACSI. Bagefter kører jeg forbi min Malergrossist i Esbjerg hvor jeg køber materialer ind til den første dag på Sjælland.

Vinden har lagt sig en del men stadigvæk er det bestemt ikke stille. Campingvognen rusker godt og det regner til den store Guldmedalje på Fyn...

På vej over Vestbroen...

med Sprogø og Østbroen i sigte...

Det er aldrig sjovt at køre med blæst over broen og man kan ikke rigtig nyde udsigten...

Men efter fire timer og lidt kødannelse omkring København ankommer jeg senere på eftermiddagen.

Jeg spænder fra og sætter campingvognen på plads. Det skråner lidt, men jeg har jo været her i februar og ved hvad jeg skal gøre. Til sidst en strømforbindelse fra huset og en internet tilkobling og så står mit hjem for en uge klar til indflytning :-)

Arbejdsstedet ligger på en stille villavej i Virum...

Det er Halloween men jeg klarer også denne udfordring ;-)...

Men selvfølgelig bliver der også arbejdet i den lille uge jeg er der...

Puds og spartelarbejde, tapetsering og maling...

Huset´s ejer Jens sætter selv lofter op og her få han også lidt assistance af mig, for det er meget svært at stå alene med flere meter lange lister der skal sømmes på loftet.

Selvom at der hersker meget byggerod, så er hele familien i godt humør - for det går jo fremad :-)

Tiden løber og efter 6 dage med stort set arbejde og campingvognen om aften, så glæder jeg mig nu mget til at kom tilbage til Jylland og hjem til Dorthe og vores dejlige dyr.

Jeg vil køre hjem søndag aften, men det blæser pokkers også igen med 15-20 m/sek og jeg beslutter at vente til mandag morgen med at køre hjem til Fanø.

På vej tilbage over Storebæltet - ja, det er ikke gratis at rejse med campingvognen...

Jeg passerer Sprogø igen. Puha... broen var først to timer før jeg kørte over den bleven frigivet for lettere trafik. Så jeg listede med 60 km i timen over den. Hvorfor kan jeg ikke have almindelige vindforhold?

Efter lidt pause med morgenmad i Nyborg kommer jeg hjem til Fanø igen ved middagstiden.

To urolige uger er overstået og nu glæder jeg mig til vores rolige ø-liv igen :-)