Djursland/Samsø 10.06. - 19.06. 2013 del 2

(fra den Jyske Skovhave til Blushøj Camping ved Ebeltoft)

Efter vores besøg i den Jyske Skovhave bliver det tid til at køre videre mod Djursland. Klokken er omkring 14.00 og vi skal køre langs med de hyggelige små landeveje til Blushøj Camping ved Ebeltoft. Det tager nok et par timer for lidt over 100 km.

Vejen fører os over Hadsund til Randers Fjord. Vi vil undgå at køre gennem selve byen og nyde landskabet i stedet for. Undervejs møder vi egentlig kun denne her Adria vogn, og vi følges et stykke indtil han drejer af ved Hadsund.

Langs med Fjorden, og på de små og forladte landeveje, når vi Kabelfærgen ved Udbyhøj. Den sejler i pendulfart, og vi kommer hurtigt til den anden side. Overfarten tager kun få minutter.

Der er malerarbejde ombord. Det andet spor bliver nymalet og er afspærret. Der er ikke meget plads til os, og vi er også det eneste køretøj på denne tur.

Vi fortsætter over Djursland og kører på tværs mod Ebeltoft. Der findes stadigvæk dejlige alléer med gamle træer på de mindre veje, og Djursland har også imponerende højdedrag vi kører langs med.

Senere på eftermiddagen ankommer vi til Blushøj Camping. Vejret så ikke godt ud undervejs og det trak op til tordenskyer, men her på halvøen ved Ebeltoft er det pludselig sommer igen :-). Vi parkerer under blå himmel og høj solskin foran receptionen - perfekt!

En fantastisk plads med terrassepladser og højt over havet, men til trods for at det kun er i begyndelsen af juni, er der relativt mange autocampere og campingvogne der har snuppet de gode udsigtspladser lige ved skrænten. Der er få pladser længere nede af skråningen, men det kræver en del bugsering med vognen og bilen. Vi har jo ingen mover, og så ligger man endda forholdsvist tæt.

Lidt frustrerede og skuffede over situationen, opdager vi ved et tilfælde helt udventet en kanon plads. Bag ved nogle fastliggere findes der en ledig plads. Oppe på det højeste punkt og omkranset af skov på to sider, altså godt i læ og alligevel noget havudsigt. Eneste ulempe er at campingvognen også her skal bakkes ca 50 m op, rundt om et lille sving, for at komme på plads, men vi tager udfordringen op og det lykkes, selvom jeg kan lugte at koblingen blev slidt en del under arbejdet ;-)

Så er vi på plads!!!

Her kan man se at det er langt til vejen forud (man kan se den lille grå stribe svagt under træerne.

Ja og vi har også havudsigt ;-).... og rundt omkring os er der kun forladte fastlægger pladser. Vi har hele hjørnet for os selv :-)

og jeg er meeeeget tilfreds med pladsen og at vi kom op til den :-)...

Dorthe går straks i gang med at samle vores dejlige gasgrill. Det er nemlig efterhånden blevet ret sent.

Lucci tænker også på mad og drikke

Men selvom Lucci efterhånden spiser tørfoder, skal han stadigvæk have sin flaske om morgenen og aftenen...

...og det skal farmand også... eller en dåse er lige så fin (dog kun om aftenen ;-)...)

Jeg fandt et par billige påskebryg i campingpladsens lille butik mens Lucci er meget glad for sin mælk fra "Royal Canin" .

Dorthe fikser en dejlig salat...

Mens Frank passer kartoflerne på grillen :-) ...  (er ikke sur, ser kun sådan ud)

Skål på en dejlig og skøn plads!

Nu skal hundene luftes og vi beslutter os for at gå en tur ned ad bakken til stranden som vi fik anbefalet af den flinke unge dame i receptionen. Der kan hundene også løbe uden snor, mener hun - dejligt, det prøver vi så.

For første gang lægger vi mærke til den lille ø, der ligger ikke langt fra kysten. Øen, finder jeg senere ud af på nettet, hedder Hjelm.

Det går nedad og overalt er der muligheder for at finde en plads til vogn eller telt. Længest nede er det kun muligt i telt, idet vejen ikke er ret bred og det er virkelig stejlt at køre op og ned. Det starter faktisk bag ved de campingvogne man kan se her på billedet.

De her har første parkets udsigt ;-)

Her er vi næsten nede ved stranden

Så er der kun et par trin...

En flot, stille aften og vi er faktisk alene hernede. Dejligt for os og hundene.

Onsdag, 12.06.

Næste morgen er Lucci i gang med at spise vores blomster...

I dag skal vi prøve at bygge vores markise op og se på de enkelte tilbehørsdele. Vi købte Fiamma Caravan Store zip markisen til en formidabel pris gennem den blå avis. Oveni købet fik vi siderne og frontpartiet med, næsten som et fortelt ;-)

Mickos og Lucci er efterhånden gode venner og leger en del sammen.

Det er meningen at vi i dag skal besøge Ree Dyrepark i nærheden, og kører til en hundeskov der ligger på vej til Ebeltoft, ikke langt fra campingpladsen. Lige på vej fra pladsen passerer vi Elsegårde med en lille sø, et idyllisk sted.

Hundeskoven er ikke så stor, så vi vælger en lille gåtur i skoven omkring indhegningen. Det er meget varmt i dag.

Der er nogle skrappe regler i sådan en hundeskov i Østjylland!

På vej til Ree Park kommer vi gennem Dråby med smukke huse.

Billeder fra Djursland på vej til Ree. Typisk bakket landskab med småsøer og lidt skov og landbrug.

Det viser sig så, at parkeringspladsen foran dyreparken er alt for åben, og hundene vil få det for varmt i dag med flere timer i bilen. Der er torden i luften, så vi beslutter at udskyde besøget og vende om for at køre til Ebeltoft. Efterhånden bliver det frokosttid og vi beslutter os for at spise i byen. Vi finder et dejligt sted nede ved havnen i nærheden af fregatten Jylland.

Stedet er Glascaféen ved Glasmuseet.

En sandwich serveret på en skiferplade og en øl fra det lokale bryghus...

Dorthe ser tilfreds ud :-)

Udsigt fra vores spisested på terrassen over til fregatten...

Eftermiddags kaffen indtager vi hjemme i vognen, efter at vi har købt en lækker jordbærkage i Ebeltoft!

Så begynder det at regne og vi beslutter os for at køre en lille tur rundt omkring i landskabet ;-)

Vi kører forbi færgehavnen til Sjælland og "Øer Maritime Ferieby", et sted hvor man kan "parkere" sin motoryacht lige foran hoveddøren.

Bagefter fortsætter vi gennem Elsegårde skov en tur til sommerhusområdet syd for Blushøj, hvor vejen er lige ved siden af stranden.

Nu er det tid til en gang aftensmad, tilberedt på vores dejlige Cramer grill...

En dejlig dag er slut - godnat Lucci...