Djursland/Samsø 10.06. - 19.06. 2013 del 1

(Fanø - Hampen Sø - Hals - Jyske Skovhave)

Planer er til for at ændres....

Eftersom vi blev forældre til en hittekilling, måtte vi ændre destinationen fra Kroatien til Samsø, idet killingen stadigvæk får sutteflaske.

Det var desværre fysisk umuligt at få den lille killing vaccineret i tide, så derfor var vi nødt til at holde os indenfor kongerigets grænser. Vi havde altid ønsket os at besøge Ree Dyrepark på Djursland og talt om Samsø hvor Dorthe kom en del som barn.

Men først kørte vi en tur nordpå til Ulsted i nærheden af Aalborg, hvor vi skulle hente og montere en Fiamma posemarkise vi havde købt via internet.

Mandag, 10.06.

Så har vi pakket og "Børsten" står rejseklar i indkørslen....

Leyca og Mickos er glad for deres nye hundekupé og Lucci nyder en enkeltkabine i fragtrummet ;-)

Først går turen over Fanø fra Sønderho til færgen ...

Endelig ferie ;-)...

Vi sejler med Fanøfærgen til fastlandet. Det bliver jo ikke sidste gang at vi sejler på denne ferietur...

På de jyske landeveje...

Når vi kører her i Danmark, kigger vi altid på hjemmesiden hundeskove dk, hvor vi udpeger og tester en hundeskov der ligger på vores rejserute. Vi havde denne gang valgt en hundeskov ved Hampen Sø, som efter beskrivelsen skulle have en skøn beliggenhed lige op til søen. Med to hunde og kattekillingen ombord er man jo nødt til at holde en del pauser, og det er vores første rasteplads så hundene kan få en dejlig travetur ,og missen kan strække poterne i og omkring campingvognen ;-)

Pause ved Hampen Sø...

Vores dejlige killing Lucci...

Så skal der tisses ....

og leges, mens mor maler kaffe ...

Her er hundene stadigvæk i snor, men så vikler de sig ind i hinanden og vi dropper det. De ligger jo fint her i skyggen og slapper af...

Mens vi sidder med vores nymalede kaffe og frokost og nyder stilheden med den smukke natur, får Dorthe pludselig øje på en "fritløbende" hund nede ved søen. Det er en Labrador siger hun, men hvor er ejeren?

Vi kan ikke se nogen og forarges over at folk bare lader deres hund gå frit, og endda lige ved siden af hundeskoven...

Pludselig opdager vi at Leyca er væk...

Så den fritgående "Labrador" var altså vores egen... Opps!

Her kan du se en kort video fra vores hyggelige frokostpause ved Hampen Sø :-)

Nu bliver det tid til en tur i hundeskoven. Den ligger meget tæt på søen, dog ikke indenfor indhegningen...

Impressioner fra Hampen Sø. Et dejligt sted vi varmt kan anbefale!

Efter vores frokostpause ved Hampen Sø gik det videre igennem Gludsted Plantage mod Viborg.

Fra Viborg tog vi den korteste vej til Aalborg og under Limfjorden mod Hals. Vi skulle jo afhente og montere posemarkisen i Ulsted. Det var aftalt at vi var i Ulsted omkring kl. 17.30. Vi var lidt for tidligt på stedet, og kørte derfor en tur til Hals, og så få kilometer langs med østkysten mod  Hou. Undervejs fandt vi en parkeringsplads ved landevejen, hvor vi igen holdt en pause. Derfra gik det med hundene nogle hundrede meter gennem en skov til stranden.

Den fineste sandstrand og meget rent, og så er det jo fint solskin. En perfekt første feriedag :-)

Efter den lille strandtur kørte vi som aftalt de få kilometer til Ulsted for at hente markisen. Vi havde fundet og købt den gennem den blå avis på internet. Det er en zip markise og med både front og sidestykker!

Med sælgerens hjælp skubbede vi markisen på plads og pakkede derefter alt tilbehør i bilen og campingvognen. Vi besluttede os at køre et stykke sydpå igen, for ikke have så langt dagen efter, når turen skulle gå til Djursland. Så selvom klokken allerede var efter seks om aftenen, tog vi tilbage til Hals for at sejle med en færge over Limfjorden.

Farvel Vendsyssel ....

Jylland vi kommer :-)

Efter få minutters sejlads kom vi tilbage til Jylland ved Egense. Her fulgte vi kystvejen til Dokkedal. Over Kongerslev kørte vi til Rold Skov, hvor vi tog en overnatning på Rebild Safari Camping. Pladsen ligger rigtigt godt og centralt hvis man har lyst til at vandre rundt i Rebild bakkerne og Rold Skov. Fra campingpladsen fører en sti direkte til Nationalparken Rebild Bakker.

Vi var ikke så begejstrede for toilet/badefaciliteterne. Det var de mest slidte og beskidte på hele turen :-(.

Klokken var efterhånden tæt på ni om aftenen og vi var alle trætte og sultne efter denne lange dag.

Vi kan næsten ikke styre vores sult og der opstår næsten en lille kamp om hvem der kommer først til gryden ;-)...

Mhmmm...nu skal de bøffer bare steges!

Vores grillekspert Dorthe...

Der var lidt problemer med mit kamera og jeg brugte Dorthes i stedet for, men jeg var ikke opmærksom på at den kun stod på 640 pixel, så de næste billeder frem til Ebeltoft bliver desværre i en mindre kvalitet :-(

Tirsdag, 11.06.

Næste morgen blev vi vækket lige som derhjemme. Campingpladsen ligger mellem to villakvarterer, og en af beboerne ved siden af har åbenbart en hønsegård, inklusive en hane, der sørger for at campinggæsterne ikke sover for længe om morgenen.

Ved enden af pladsen ved overgangen til Rold Skov ligger der heldigvis en stor eng hvor vi kan lufte hundene, så de også skiftevis kan løbe uden snor.

Lucci sover hver nat uforstyrret i bilen, hvor han har sit "eget værelse" ;-) ...

Hvor er min sutteflaske, jeg er sulten ;-) ....

Farvel Rebild! Så er vi på tur igen...

Vi kommer egentlig ikke ret langt.

Kun få kilometer fra campingpladsen ligger nemlig den "Jyske Skovhave" . Det er dagens udflugtsmål inden vi kører videre til Djursland. Den Jyske Skovhave er nemlig noget specielt for os! Den er botanisk have med over 150 forskellige arter af træer bl.a. én af Danmarks højeste  - en Grandis på 43,5 m og samtidig Danmarks flotteste hundeskov :-).

Lige ved indgangen mødte vi Gunnar. En flink mand der lufter sine hunde jævnligt i denne pragtfulde hundeskov. Vi fik en lille guidet rundtur med ham inden han tog hjem.

Der findes også en lille skovsø midt i skovhaven, hvor hundene kan bade.

Det er et fantastisk sted! En skov med meget afveksling og eksotiske indslag, idet træerne kommer fra alle verdens dele af den nordlige halvkugle. Her giver jeg nogle indtryk af mangfoldigheden. resten kan man, når lysten og interessen er der, se i fotogalleriet ;-)

Det er bestemt Danmarks flotteste hundeskov og et fantastisk sted, men nu skal vi køre videre til Djursland. Hvis du har lyst til at køre med, skal du klikke på 2. del af vores rejse.