Campinvandretur Nørreskoven/Als 1

10.06. - 13.06.

(Naldmose Camping - Nørreskoven/Als)

10.06.2016

Conni og jeg skal på vandretur i Nørreskoven på Als. Vi har planlagt en lang tur på ca 21 km rundt om hele Nørreskoven på Als om lørdagen og en kortere tur på søndag. Til dem som ikke er så trænet kan det blive ca den halve tur. Nørreskoven er én af Danmarks længste kystskove og en stor del af vandreturen vil forgå langs kysten omkring 9 km langs med vandet. Vi går turen sammen med deltager fra vores facebookgruppe "45+" og skal tage "Børsten" med, idet at vi skal tilbringe hele weekenden på Als. Meget praktisk ligger Naldmose Camping lige ved den sydlige udkant af Nørreskoven og tæt på Fynshav, hvor der er indkøbsmuligheder.

Jeg henter Conni i Rødekro på vej fra Fanø til Als og vi skal lige have alle hendes tasker og rygsæk med...godt at jeg har en stor bil ;-)

Vi glæder os meget til en hel weekend med vandreture og camping. Vejret skal blive godt - hvad kan man ønske sig mere? :-)

Vi finder en meget fin plads - uforstyret og med udsigt over vandet og færgeleje, hvor der sejles til Fyn. Sådan kan vi lide det, og skal det helst være i tilfælde af overnatning på en campingplads!

nomadecamper, als, nørreskov, naldmose camping

Skønt med denne udsigt fra vores stue vindue og "solterasse" :-)...

Vi skal have noget aftensmad og der skal kun tilberedes lidt salat...

camping naldmose, camping og vandreture, nomadecamper, conni bønnelykke

...fordi Conni allerede har tilberedt maden dagen før derhjem. Vores kylling i karry skal kun varmes og pyntes lidt med peanuts :-)

Det er lidt køligt her om aften, men vi beslutter os for alligevel at spise udenfor, når vi nu endeligt er på camping. Og så der er ingen myg! ;-)

Det bliver en dejlig stille aften og vi kan høre lydende fra færgelejet - men det er bare hyggeligt og længere væk. Så bliver det en ny dag i morgen. God nat :-)

fynshav, naldmose camping

11.06.2016

Næste morgen vågner jeg i solskins- og igen ret stille vejr - perfekt til vores vandretur! Jeg kører lige til købmanden i Fynshav efter rundstykker. Mens jeg gør mig klar nydes der udsigten over vandet fra stuevinduet ;-)

Vores "formand" Jørn fra vandregruppen kigger forbi til morgenkaffen. Han ankom også i går og ligger i telt på den anden side af Naldmose Camping. Vi får en morgensludder og hygger lidt...

Der skal lige vaskes op og bagefter gøre vi os klar til vandreturen. Mødestedet er kl. 10.00 foran receptionen lige her på pladsen

Die andre deltager venter allerede på os! Jeg kunne ikke finde nøglen til Børsten for at låse campingvognen og derfor er vi lidt sent på den ;-)

Så starter vores vandretur...

de første 9 km som nævnt før langs med vandet, hvor vi passerer mange flotte udsigter som dette fyrtårn...

...andre gange er der bare dejlige udsigter over vandet til Fyn og så holder vi bare lige lidt og nyder udsigten. Der er ingen hast på denne lange tur. Vi har hele dagen :-)

Stranden er som regl meget stenet og derfor er det ikke så nemt og behageligt at gå på den

Men der findes også mange afvekslinger på strækningen. Her går det ud over en eng lidt væk fra stranden.

Vi møder her i juni måned mange blomstrende planter. I det tilfælde er det en strandkål :-)

En lang tur kræver en del pauser...

Jørn og jeg virker endnu meget afslappet ;-)

Vi møder nogle ordentlige svampe på vejen, kunne vi spise dem havde vi nok til hele gruppen ;-)

Længere nordpå hæver landet sig lidt og vi går med en klintkyst og fine udsigter

nørreskoven, camping i nørreskoven

Svaner på "dykkerkig" - hvad findes der mon for spændende ting på havbunden? ;-)

Vi forlader kysten ved Nygård, en tidligere skovfogedbolig som nu kan lejes af alle til konferencer, fester og lignende ting..

...hvor der også findes en smuk gravhøj med storslået udsigt over Lille Belt og Fyn!

Vi krydser den lange, men smalle Nørreskoven og går på den anden igen side mod syd, hvor vi i skovens udkant møder smukke bindningsværkshuse...

...og frodige marker

Senere kommer vi lidt ind i skoven igen og støder på den "Grønne Bro", en gl. granitplankebro fra omkring 1785

Det er meget støvet på selve skovvejen fordi biler må godt køre på den og sø beslutter vi os for at vende tilbage til kysten og vandre resten af vejen tilbege med stranden igen. Her holder vi en sidste kaffepause, før vi kommer tilbage til Naldmose Camping.

Trangiaen giver kaffevand og bagefter et lille hyggebål på bænkebordet :-)

Efter vandreturen går jeg lige over til Jørn og hans telt. Han vil vise mig det lille "+45 vandregruppe" plakat, han fik lavet. Det hænger nu som reklame foran hans telt . Michael fra vores gruppe overnatter også med telt ikke langt fra Jørn. Her står de to foran Jørn´s "reklame" for gruppen :-)

Snart efter er der aftensmad og vi har heldigvis så meget mad tilovers fra i går at vi igen kun laver en stor salat til og så er den hjem :-)

En smuk dag nærmer sig sin ende. Vi nyder det dejlige lys her om aften på vores plads og synes at det har været endnu en skøn dag med super vejr og skønne mennsker :-)

I dag kom fordelene frem igen, når man har en campingvogn. Vi har vores dejlige hjem med hernede på Als og kun få meter til afslapning, komfort og varme :-) Vi ses hvis du har lyst til del 2 i morgen!