Syltemae Camping/Sydfyn 1

30.07. - 02.08.

Hemmet - Frederikshåb Hundeskov - Syltemae Camping - Præstens Skov

Torsdag, 30.07.

Hurra, vi skal på camping igen!

Efter syv måneder kommer vi endelig afsted på en lille ferie.

Jeg kører onsdag eftermiddag fra Fanø til Lyngby. Torsdag morgen gør vi "Børsten" klar og der skal "lige" bygges lidt færdig i bilens hundeafdeling. Vi bruger hele formiddagen og lidt af eftermiddagen til at bygge et forhøjet gulv i bagenden af min Transporter.

Dorthe har allerede dagen inden gjordt campingvognen rent og pakket det hele. Også køleskabet er fyldt op og vi har en flaske ægte champagener med, som vi fik af en god ven. Vores årsdag skal fejres på fredag og vores første "rigtige tur" her i år :-)

Nomadecamper, nomadecamper.dk

Dorthe har også købt en blomst og krydderurter for at pynte vindueskarmen lidt op...

nomadecamper, bürstner, ventana,

Efter morgenkaffen går vi i gang. Der skal bygges en sokkel til gulvpladerne...

vw t4, camping og bil,

Det bliver godt med lidt "bagagerum" under det forhøjede gulv. Vores vinterfortelt, soveunderlæg m.m. kan sagtens være der.

camping med t4, vw t4, nomadecamper,

Efter godt fire timer er det hele klar. Jeg bliver også nød til at køre til en tømmergården i nærheden for at købe de nødvendige plader til gulvet. Leyca og Mygge skal afprøve deres ny "komfortkabine". Det ser ud til at de kan lide det! Nu kan de endelig igen kigge ud af vinduerne. Det var lidt svært før.

hundetransport, bil og hund, t4 und hund

Godt klart far ;-)...masser af plads og et dejligt tæppe til at ligge på!

rottbrador, auto og hund, auto und hund

Vi kommer først afsted omkring kl 16.00. Så kører vi endelig igen igennem det jyske landskab...

jylland, camping i jylland

Hundene skal lige have deres eftermiddagstur undervejs. Vi kender jo Frederikshåb Hundeskov der ligger på vejen - meget praktisk og så behøver vi ikke at lufte dem ved ankomsten på Fyn. De har nemlig lovet regn!

frederikshåb rasteplads, frederikshåb hundeskov

Lidt "familiebillede" på p-pladsen ved hundeskoven. Vi har faktisk ingen billede af os allesammen!

hundefamilie, camping og hund, hundecamping

Dorthe smager lidt hindbær i hundeskoven. Smagen er svært at bedømme ifølge billederne ;-)

Jo, de må være god alligevel...

Der er kommen en ny siddebænk på den åbne slette i den østlige del af hundeskoven...

frederikshåb hundeskov

Utrolig dejligt at se fritgående kvæg og inklusive familier med kalve! Sådan skal det være.

randbøl hede

Vi kører kun lidt motorvej fra Kolding til Nørre Aaby. Det vil sige kort efter at vi har passeret Lillebæltsbroen kører vi på landevejene igen. Det er meget mere hyggeligt...

camping på fyn, sydfyn og camping

Desværre bliver vejret nu dårligere og dårligere. En dag som i oktober kan man roligt sige.

Efter 3,5 timers kørsel med hundepause ankommer vi til Syltemae Camping lidt vest for Svendborg. Vi kører rundt på pladsen. Der er lidt "huller" blandt de rækker af fastliggere, men vi fortrækker en plads ikke langt fra selv ind/udkørslen...

syltemae camping, camping sydfyn

Her er nemlig lidt havudsigt :-)

syltemae camping, kajak og camping'

Vi er ret trætte og gider ikke selv at lave mad mere. I Vester Skerninge den sidste landsby før campingpladsen kom vi forbi en Pizzeria og efter at vi har spændt fra på campingpladsen kører vi lige tilbage til byen, for at hente enkelt aftensmad! Dertil drikker vi vores favorit vin "Yellow Tail".

campinghygge

Så bliver det tid til at "teste autocamperen" ;-)...jeg mangler et liggeunderlæg og bruger derfor et par dyner på det hårde bræt. God nat!

sove i t4, transporter til camping

Fredag, 31.07.:

Vi sover tungt og godt, men jeg bliver nok nød til at investere i et bedre soveunderlæg. Mine 53 år kan mærke ryggen ellers er jeg bar ikke "japansk nok"? De sover jo altid på selve gulvet ;-)

Men morgenkaffen kviker os op igen og Dorthe stråler. Sikkert fordi hun havde en rolig nat uden sin snorkende mand!

Udsigten er fint, men vi ligger jo direkte ved siden af vejen fra og itl pladsen. Der afrejser en del gæster her til morgenen. Vi tager chancen idet lige et godt stykke ned af bakken mod vandet bliver en plads ledig. Imellem to fastligger...

syltemae camping, nomadecamping

Vi spænder på igen og triller lidt nede mod vandet. Vores begejstring er så stor at vi overhoved ikke skænker afstanden til hækken en tanke. Vi holder med bagenden meget tæt på for det giver jo mere havudsigt i den anden ende... men straffen kommer omgående. Hvordan skal jeg nu få støttebenene ned? Men jeg gider ikke at spænde på igen. Så ind i hækken og jeg kan lige få benene ned. heldigvis er der ingen campist i nærheden for at se min aktion!

campingfjols, camping og sjovt

Dorthe spænder markisen og så er vi på plads. Super...

Man kan godt sige at vi var rigtig heldig med denne plads. Det kan nok ikke fås bedre her på Syltemae Camping. Vi holder lige ved bilgrænsen. Længere nede er der teltpladser og en bålplads. Og så har en del fastliggere deres både ved stranden. Ejeren er kajakinstruktør.

syltemae camping

Men nu trænger vi til en gåtur sammen med hundene. Vi undersøger altid strandene omkring os. Her er det ofte muligt at slippe hundene løs og det bliver meget mere sjovt både for dem og os. Vi har læst om en lille skov lige ved siden af pladsen. Der er sat hegn op mod skoven. Men nede ved vandet kan man godt kom til og vi klatrer nærmest  over en del større sten for at komme til skoven.

sydfyn, præstens skov,

Skoven ser spændende ud her fra vandkanten. Det består af mange gamle træer. Vi følger stranden...

hunde på stranden, hundestrand

Efter ganske kort tid kommer vi til en opgang i skoven.

præstens skov, sydfyn, skov ved kysten, kystskov

Vi møder mange smukke træer...

og denne busk, men kender den ikke. Gør det nogen af jer der læser her?

Flotte gamle, frodige egetræer...

Denne gamle Egeskov hedder Præstens Skov og hører under Vester Skerninge præstegård. En fastligger fortæller mig at nogle scener af filmen 1864 blev filmet her i denne lille skov!

Et syn over til Tåsinge!

og Skarø.

I skoven stødder vi på selve Øhavsstien som med sine 220 km er en af Danmarks længste vandrestier. Vi følger stien som også passerer campingladsen!

Efter denne dejlige gåtur med hundende har vi planer om at opleve lidt mere af Sydfyn. Har du lyst til at være med så skal du bare klikke på del 2